Jak zvládnout náročné životní situace? Pomoct může mentální trénink
Hostem další epizody podcastu Artefakt byl doktorand Martin Ptáček z Psychologického ústavu FF MU. Mluvil o výzkumu mentálního tréninku u dospívajících sportovců, o mezinárodní spolupráci s experty z univerzity v Norsku nebo o vlastní cestě od hokeje ke studiu sportovní psychologie.
Krátkodobý stres je při studiu normální, neměl by však narušovat kvalitu života
Hostem další epizody fakultního podcastu Artefakt byla Veronika Ondráčková Dacerová z Psychologického ústavu FF MU, která mluvila o psychohygieně (nejen) při studiu. „Stres je za určitých podmínek užitečný a pomáhá nám dosáhnout vyšších fyzických nebo psychických výkonů. Když však trvá dlouho, může dojít k vyčerpání organismu,“ říká.
Brněnská psychologická škola
Karolina Marie Rosková
"Jedním z okruhů psychologů, jimž je antielementová tendence vlastní, je brněnská škola celostní a tvarové psychologie působící od první poloviny 20. století na Masarykově univerzitě. Ústřední myšlenkou brněnské psychologické školy je fenomenální a funkční dominance celku nad částmi, tedy že celek a jeho vlastnosti vždy převládají nad vlastnostmi částí tohoto celku."
Individuální psychologie Alfreda Adlera
Andrea Macurová
"Alfred Adler položil základy individuální psychologie v roce 1911, poté, co odmítl uznat Freudovu sexuální teorii a opustil Vídeňskou psychoanalytickou společnost. Ačkoliv se o Adlerovi ve většině publikací píše jako o Freudově stoupenci, vždy byli spíše spolupracovníky. Od počátku se jejich přístupy lišily. Zatímco Freud vzhlížel k fyziologicky orientovanému Ernstu Brückeovi, který studoval u zakladatele mechanistické fyziologie Johannese Müllera, Adler se zhlédl ve svém učiteli Rudolfovi Virchowovi, který tíhl k sociologii."
Za hranice studia: Vítězky soutěže Start Your Business o pokračování vývoje aplikace pro onkologické pacienty, studiu i podpoře FF MU.
Bára Švambergová
Když se spojí nápad, odvaha a psychologie, může vzniknout něco, co přesahuje hranice běžného studia. Studentky navazujícího magisterského studia, Jesika Konečná a Anna Kolářová se rozhodly posunout své znalosti nad rámec teorie a proměnit nápad v reálnou pomoc pacientům. Od jejich vítězství ve studentské soutěži Start Your Business už uplynul nějaký čas a jejich projekt stále roste a dál se vyvíjí. Vyvíjí aplikaci, která má usnadnit pacientům návrat k běžnému životu po onkologické léčbě. Jak se jim daří skloubit vývoj náročného projektu se studiem? A jakou roli v jejich cestě sehrálo jejich studium a samotný Psychologický ústav?