Faktory pozitivního vývoje v dětství a dospívání
Zabýváme se jak vývojovou psychopatologií (internalizovaná psychopatologie, antisociální chování, užívání návykových látek, sexuálně-rizikové chování, sebepoškozování), tak zdravým vývojem v dospívání (well-being, osvojování sociálních kompetencí). V jednotlivých projektech sledujeme široké spektrum psychosociálních faktorů, které mohou s rizikovým chováním i zdravým vývojem souviset, ať už jako jeho antecedenty či konsekvence (rodinné zázemí, školní prostředí, šikana, kvalita prostředí, expozice násilí, psychiatrické poruchy). Rizikové chování dospívajících je proto možné nejen popsat z hlediska četnosti výskytu, ale poskytnout i relevantní psychologicko-psychiatrické interpretace.
Podmínky úspěšného vývoje v dospělosti
Podmínky úspěšného vývoje v dospělosti zkoumáme zejména na podkladě Brněnské longitudinální studie celoživotního vývoje člověka (od r. 1961). Zabýváme se změnami osobnosti, osobní pohodou, krizí středního věku, generativitou či stabilitou profesní dráhy. Věnujeme se též možnosti predikce osobnostních charakteristik v dospělosti na základě údajů z dětství a dospívání.
Psychologie osobní pohody a zdraví
Pracovní skupina psychologie zdraví se věnuje v rámci řešených projektů především identifikaci korelátů chování souvisejícího se zdravím adolescentů i dospělé populace, prediktorům úspěšné pooperační adaptace pacientů s kardiovaskulárním onemocněním a předpokladům životní spokojenosti středoškolských i vysokoškolských studentů. V poslední době jsme navázali mezinárodní spolupráci s odborníky z University of Nottingham a věnujeme se vybraným aspektům duševního zdraví. Aktuálně realizujeme mezinárodní srovnávací výzkum, jehož cílem je analyzovat vztah sebesoucitu u vysokoškolských studentů v České republice a ve Velké Británii a jejich osobní pohody, duševního zdraví, úzkostnosti a depresivity.
Klinická psychologie
Zaměření našich výzkumů odráží do určité míry pestrost a bohatost této psychologické disciplíny. V rámci studia psychopatologie se soustředíme zejména na souvislosti mezi rozličnými faktory duševního zdraví a osobnostní strukturou. Ve výzkumu psychodiagnostických metod hledáme cesty k inovaci tradičních metod a vývoji nových metod. Náš výzkum v oblasti psychoterapie se soustředí na hledání a ověřování alternativních a dosud experimentálních postupů léčby duševních poruch. Řada výzkumů stojí na pomezí klinické psychologie a dalších oborů. Např. na pomezí klinické psychologie, neuropsychologie a neurověd je to studium kognitivních funkcí u neuropsychiatrických onemocnění, možnosti jejich rehabilitace; na pomezí klinické psychologie a psychiatrie jsou to otázky stigmatizace a sebestigmatizace.
Psychologie sportu
Výzkumná skupina se zaměřuje na širokou škálu témat v oblasti psychologie sportu, s důrazem na psychologické faktory ovlivňující výkon, zvládání zátěže a mentální zdraví rekreačních i elitních sportovců. Dlouhodobě se zabýváme mezinárodně relevantními tématy, jako jsou prediktory a koreláty syndromu přetrénování, identifikace zdrojů vyhoření nebo postupy posilování psychologické flexibility mladých sportovců. Atraktivnost a významnost tématu se projevuje i velkým zájmem studentů, kteří pod vedením členů týmu vypracovali za posledních 10 let více než šedesát závěrečných prací. Mimo výzkumných aktivit plánujeme zahájit tradici letních škol sportovní psychologie jako mezinárodní platformy pro setkávání výzkumníků, postgraduálních studentů i odborníků z praxe.
Experimentální výzkum kognitivních procesů
V kontextu experimentální metodologie se orientujeme na empirický výzkum kognitivních procesů s využitím nejnovějších technologií pro virtuální realitu a fyziologická měření. Výzkumná témata variují od psychoterapie prováděné ve virtuální realitě až po aplikace psychologické metodologie za účelem získávání validních dat pro strojové učení. Výzkumné aktivity se sdružují okolo laboratoře GREY Lab na Psychologickém ústavu, která disponuje potřebným vybavením a zajišťuje nezbytný modus operandi využití moderních technologií. Náš experimentální výzkum staví na letité interdisciplinární spolupráci s odborníky z oblasti informačních technologií, matematického modelování, strojového učení, geoinformatiky, neurověd, pedagogiky či biomedicínského inženýrství.