Rizikové faktory školního, sociálního a zdravotního vývoje mládeže

Projekt Rizikové faktory školního, sociálního a zdravotního vývoje mládeže byl zpracován jako národní část mezinárodní projektu SAHA (The Social And Health Assessment). Jde o tematicky široce založený dotazníkový průzkum, který se zabývá rizikovými a protektivními faktory sociálního a zdravotního vývoje školní mládeže. Projekt SAHA je součástí rozsáhlého programu Centra pro dětská studia Yaleovy University (Yale Child Study Center), který se zabývá trans-kulturními aspektyduševního zdraví a vývojové psychopatologie u dětí a adolescentů (Program on International Child & Adolescent Mental Health - PICAMH). Kromě výzkumné činnosti nabízí tento program i výcvik v oblasti duševního zdraví dětí a mládeže. Hlavním smyslem projektu PICAMHje pak využívat vědecké poznatky při tvorbě politických a preventivních programů.
V České republice byl výzkum realizován Psychologickým ústavem AV ČR v Brně ve spolupráci s Dětskou psychiatrickou klinikou 2. lékařské fakulty UK v Praze. V současné době je rozvíjen v Psychologickém ústavu FF MU a na Katedre psychológie UCM v Trnavě. Potenciálními uživateli jsou instituce zabývající se jak výzkumem a prevencí rizikového chování mládeže a sociálně-patologickými jevy, tak i léčbou duševních poruch vzniklých v důsledku rizikového chování.
V České republice byl výzkum proveden na reprezentativním národním souboru mladistvých z městských oblastí (hlavní město Praha & 12 krajských měst) ve třech věkových kohortách – 12 let (7. třída ZŠ), 14 let (9. třída ZŠ) a 16 let (2. ročník SŠ). Celkem se výzkumu zúčastnilo 4.980 studentů a studentek základních a středních škol. V současnosti je projekt realizován na Slovensku, a to Katedrou psychológie UCM v Trnavě.

Grantová podpora

„Rizikové faktory školního, sociálního a zdravotního vývoje mládeže“ (2003 - 2004 ), řešitel Marek Blatný, Program podpory cíleného výzkumu a vývoje, Akademie věd ČR (S7025354) 

Výběr z publikačních výstupů

Blatný, M., Hrdlička, M., Ruchkin, V., Vermeiren, R., Schwab-Stone, M. (2006). Antisocial involvement, use of substances, and sexual behaviors among urban youth in the Czech Republic. Studia Psychologica, 48, 2, 107-123.

Blatný, M., Hrdlička, M., Sobotková, V., Jelínek, M., Květon, P., Vobořil, D. (2006). Prevalence antisociálního chování českých adolescentů z městských oblastí. Československá psychologie, 50, 4, 297-310.

Blatný, M., Jelínek, M., Hrdlička, M. (2016). Typologie antisociálního chování ve střední adolescenci a její vztah k užívání návykových látek. Česká a slovenská psychiatrie, 112, 3, 577–583.

Blatný, M., Polišenská, V. A., Balaštíková, V., Hrdlička, M. (2005). Problematika rizikového chování a rizikových faktorů vývoje dětí a dospívajících v českých a slovenských odborných časopisech v letech 1996 – 2004. Československá psychologie, 49, 6, 524-539.

Jelínek, M., Květon, P., Vobořil, D., Blatný, M., Hrdlička, M. (2006). Vrstevnická konformita jako faktor rizikového chování mladistvých: struktura, zdroje, dopady. Československá psychologie, 50, 5, 393-404.

Löfving‑Gupta, S., Willebrand, M., Koposov, R., Blatný, M., Hrdlička, M., Schwab‑Stone, M., Ruchkin, V. (2017). Community violence exposure and substance use: cross‑cultural and gender perspectives. European Child & Adolescent Psychiatry, 26, 12, 1-8. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00787-017-1097-5

Nielsen Sobotková, V., Blatný, M., Hrdlička, M. Jelínek, M. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha, Grada (Psyché). ISBN 978-80-247-4042-3.

Selecká, L., Václavíková, I. Blatný, M., Hrdlička, M. (2017). Typológia antisociálneho správania: špecifiká prejavov adolescentných chlapcov a dievčat vo vzťahu k rizikovému sexuálnemu správaniu. Česká a slovenská psychiatrie, 113, 6, 258 -267.

Sobotková, V., Blatný, M., Hrdlička, M. (2007). Antisociální chování dospívajících a vztahy s vrstevníky: rád se s tebou podělím o ukradené cédéčko. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada psychologická, P11, 65-72.

Sobotková, V., Blatný, M., Hrdlička, M., Vobořil, D., Květon, P. Jelínek, M., Urbánek, T. (2006). Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí. In Blatný, M., Vobořil, D., Květon, P. Jelínek, M., Sobotková, V. (Eds.), Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků (s. 339-346). Brno, Psychologický ústav AV ČR.

Sobotková, V., Blatný, M., Jelínek, M., Hrdlička, M. (2009). Psychosociální souvislosti antisociálního chování dospívajících: hlavní výsledky projektu SAHA. In Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.), Škola jako místo setkávání II: sborník příspěvků z konference konané 20. dubna 2009 (s. 176-193). Praha, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta.

Sobotková, V., Blatný, M., Jelínek, M., Hrdlička, M., Urbánek, T. (2009). Typologie antisociálního chování v rané adolescenci a jeho vztah k dalším formám rizikového chování. Československá psychologie, 53, 5, 428-440.

Sobotková, V., Osecká, T., Jelínek, M., Blatný, M., Hrdlička, M. (2012). Expozice komunitnímu násilí a školní šikana a jejich vztah k antisociálnímu chování v rané adolescenci. Československá psychologie, 56, 5, 409-419.

Sobotková, V., Blatný, M., Jelínek, M., Hrdlička, M. (2013). Antisocial behavior in adolescence: Typology and relation to family context. Journal of Early Adolescence, 33, 8, 1091-1115.

Stickley, A., Koyanagi, A., Koposov, R., Blatny, M., Hrdlicka, M., Schwab-Stone, M., Ruchkin, V. (2015). Correlates of Weapon Carrying in School among Adolescents in Three Countries. American Journal of Health Behavior, 39, 1, 99-108.

Stickley, A., Koyanagi, A., Koposov, R., Blatný, M., Hrdlička, M., Schwab-Stone, M., Ruchkin, V. (2016). Loneliness and its association with psychological and somatic health problems among Czech, Russian and US adolescents. BMC Psychiatry, 16, 1-11.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info